Як волинські дівчата рятували козаків від смертної кари

Був такий звичай і порядок колись давно, ще в польсько-литовські часи: якщо хлопця вели на страту за поганий вчинок чи злочин якийсь, а котрась дівчина зголошувалася, що готова за нього заміж вийти, то страту відміняли, молодят вели у церкву під вінець, а після шлюбу відпускали.

Один такий випадок трапився 1606 року в містечку Олика (нині село Олика Ківерцівського району на Волині). Факт цей був зафіксований у луцьких гродських книгах, і його навів у своєму рефераті «Обычныя формы заключения браков в Южной Руси в ХVI – ХVI I ст.» відомий український історик, етнограф і письменник Орест Левицький, який написав багато історичних оповідань на основі документів актових і судових книг Луцька, Володимира-Волинського та інших міст Волині.

Молодого хлопця Януша Кобринця, слугу литовського підстолія Миколая Глібовича, звинуватили в убивстві товариша. Але судді з’ясували, що зробив це він без наміру. Випили хлопці у корчмі добряче, посперечалися. Стали на шаблях битися, і Кобринець, захищаючись чи відбиваючись, полоснув свого суперника по шиї. Той трохи помучився і помер. Убивцю зачинили в тюрму. Судді були схильні покарати слугу на смерть, але кінцевий вирок доручили винести його пану.

Пан Миколай якраз був у столичному місті Вільні, тому прислав в Олику свого уповноваженого. Поки справа розглядалася, одна смілива й гарна дівчина, поштива й чесна міщаночка з Олики, прийшла в магістрат і оголосила, що хоче стати дружиною Кобринця. При розгляді справи був присутній представник Глібовича, він пообіцяв, що про це повідомить свого пана. Невдовзі він одержав від Глібовича декрет, у якому зазначалося, що вбивця може бути звільнений від покарання при умові, якщо негайно погодиться взяти шлюб з тією доброю і поштивою дівчиною в католицькому костелі. В іншому випадку з ним буде вчинено так, як велить закон.

Хлопець не роздумував і згодився обвінчатися зі своєю рятувальницею. Майже все містечко збіглося подивитися на таке незвичайне вінчання. Жениха привели до костелу під стражею у супроводі возного. Після шлюбу молодого відразу ж відпустили. А наступного дня, коли в Олиці весілля було у розпалі, возний прибув до Луцька у замок, щоб занести відомості про цю подію у гродську книгу.

Такий випадок був непоодинокий, бо збереглося чимало історичних переказів і легенд на цю тему. А відомий український письменник, літературознавець, етнограф, історик і публіцист Борис Грінченко написав навіть невеличку поему «Лесь, преславний гайдамака». Основні події розгортаються в Луцьку. Оскільки цей твір нині маловідомий серед широкого загалу читачів, то надрукуємо його уривок.

 

Гей, у Луцьку, славнім місті,

Там зійшлось не сто, не двісті,

А зібрався люд увесь:

Подивитись кожен хоче,

Як-то смерті тут доскоче

Гайдамака – славний Лесь.

 

Стан високий, ус козацький,

Чорні брови і юнацький

Погляд сміливий, палкий.

Так тим поглядом проймає,

Мов у душу зазирає,

Мов звеліти хоче їй.

 

Нахилився до колоди,

Кат сокиру вгору зводе —

Щось тоді як закричить!

Отакого ще вам дива:

Хима, дівка соромлива,

На помості вже стоїть.

 

«Постривай, катюго клятий!

За дружину Леся взяти

Хочу я... його пустіть!..»

Вся громада заніміла

З дива, з Химиного діла,

Кат не знає, що робить.

 

Але возний ані гадки:

Артикули зна й порядки,

І рече судовий пан:

«Коли дівочка учтива

Взять забойцю, милостива,

У малженський схоче стан,—

 

То і право, і статути

Нам велять те слово вчути

І декрет такий вчинить:

Зараз їх обох узяти,

Швидше в церкві повінчати

Та й на волю відпустить».

 

Кат сердитий зажурився,

Люд, зрадівши, звеселився,

Хима рада, аж скака!

Лесь поглянув на дівчину —

Зап’ялась... «А скинь хустину:

Гляну – дівчина яка».

 

Хустка впала. Та й негарна:

І руда, і нечупарна,

Ще й кирпатий ніс чудний...

«Як такую взять почвару,—

Краще вже приймати кару...

Кате! Гей, рубай мерщій!»

 

Гуп сокира на колоду!..

Скрик озвавсь серед народу...

Покотилась голова –

Кат радіє, звеселившись,

Люд похнюпивсь, зажурившись,

Хима пада й зомліва.

 

Конкретні документи, що така подія дійсно відбулася в Луцьку, не збереглися. Але є свідчення про подібний випадок у селі Крупець Дубнівського повіту, який наводить той же Орест Левицький у своєму рефераті.

Козака, якому за злочин присудили смертну кару, привели на майдан. Був то хлопець сміливий, відчайдушний і веселий. Писар зачитав смертний декрет, кат поклав голову хлопця на плаху, вже й сокирою хотів замахнутися. А тут з натовпу вибігла одна дівчина і накрила козакові його голівку білою хусткою. То був знак, що вона хоче вийти за нього заміж. Кат розгубився, трохи постояв, зняв хлопцеві хустку з голови і сказав, що коли той негайно погодиться взяти з тою дівкою шлюб у церкві, то йому дарують життя. Козак повернув злегка голову, поглянув на руду кирпату дівку скоса і сказав: «Як таку дзюбу вести до шлюбу, то ліпше під сокирою дати дубу!». Махнув кат сокирою і відтяв йому голову. Селяни поховали козака під церквою і насипали на могилі високий курган.

Мабуть, цей факт і покладено в основу поеми Бориса Грінченка, написаної у 1900 році.

Феодосій МАНДЗЮК

Малюнок Мар’яни ПОРУЧЕНКО

 

 

 

 

  •  
Comments:

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>