Останні два-три роки в економічній історії України запам’ятаються найбільшим бумом на ринку нерухомості та автомобільному. Жовтень та листопад вважалися найсприятливішими як для виробників авто, так і для імпортерів та дилерських компаній, адже в цей час запроваджувалися передноворічні знижки і найбільші продажі. Та ця осінь виявилася для продавців автомобілів кризовою, як і для багатьох інших бізнес-структур.
Темпи зростання автомобільного ринку України вже у першому півріччі знизилися до 53,9 відсотка (минулого року ця цифра сягнула 64,3). Експерти називають декілька причин такого спаду: невизначеність з розміром мита, відколи Україна вступила у СОТ; зменшення автокредитування й різке зростання цін на пальне. Чимало бажаючих придбати авто навесні сподівалися, що ціни на них «впадуть», й вичікували кращих часів. А дочекалися гірших... Хоча вже з літа була помітна тенденція до впровадження знижок на автомобілі на 3-4 відсотки (про це заявили імпортери автомобілів «Мітсубіші», «Тойота», «Нісан», «Кіа») й більших вимог по кредитуванню. Правда, всім добре відомо, що знижка робиться після хорошої «накрутки» на товар. Отже, особливих фінансових потрясінь цей ринок влітку ще не відчув.
Але восени автопродавці отримали тривожний сигнал: різкий спад продажів. Якщо раніше 60 відсотків продавалося за рахунок кредитів, то зараз ця цифра зменшилася, як правило, до 30 відсотків. Ті, хто раніше міг придбати собі «крутіше» авто за рахунок позики у банку, тепер стягується, аби купити за готівку щось дешевше.
Якщо дилерська мережа, зазнаючи величезних втрат (минулого року передбачалося продати один мільйон авто, але зараз вже йдеться про 380 тисяч, і навіть є припущення, що добре буде реалізувати хоча б 250 тисяч), все-таки шукає різні можливості, аби втриматися на ринку, то вітчизняні автовиробники виявилися більш чутливими до нинішньої критичної ситуації. На автозаводах почалося скорочення об’ємів виробництва, чимало працівників цієї галузі відправлені у безстрокові відпустки, а то й навіть скорочуються (Луцький автозавод відправив половину людей у відпустку, на ЗАЗі обговорюється питання про скорочення половини працівників, «Єврокар», виробник «Шкоди», скорочує виробництво вдвічі). Не дивно, що на всіх нарадах саме автовиробники найбільше просять урядовців звернути увагу на їхні проблеми, вимагаючи при цьому збільшити ввізне мито на імпортні авто з 10 до 25 відсотків, яким воно було до вступу в СОТ. На що імпортери реагують небезпідставним припущенням: мовляв, знову зросте тіньовий ринок, і держбюджет недоотримає чимало коштів.
Президент і уряд обіцяють автовиробникам піти назустріч і навіть збираються автомобільну галузь зробити пріоритетною. Хоча це виглядає фантастично: важко уявити, як наші автомобілі можуть конкурувати з німецькими чи японськими? Чи не зведеться ситуація до того, що покупець повернеться на базар, аби купити собі нехай «беушне», але класом вище авто?
Час показав: в державі, де протягом багатьох років усе обкрадалося й душилося податками, будь-яке виробництво практично стоїть на совдепівському рівні. І якщо Західна Європа і США можуть собі дозволити навіть всупереч правилам СОТ дотувати свої високорозвинуті автогалузі величезними сумами грошей, то Україна таких коштів не має. Вона й так рятується за рахунок позичених 16 мільярдів доларів. Віктор Ющенко нещодавно заявив, що використовувати валютні резерви, щоб фінансувати іноземного виробника, – неправильна політика: «Ми здатні прожити без дорогих іноземних автомобілів, телевізорів, але нам треба рятувати національну економіку». Вікторе Андрійовичу, хто це «ми»? Пересядьте самі, пересадіть своїх клерків, кабмінівців, депутатів на вітчизняні авто, бо усі ваші заслуги варті лише таких. Саме наша державна «еліта» витрачає мільярди на найкрутіші іномарки. Чи вам жирувати, а народу досить «славут» і «вазів» – хай піднімає вітчизняного виробника. Менше крадіть і більше думайте про державу, тоді нічого не треба буде рятувати!
Зрештою, усі ці факти, які «випливли» восени, – яскраве свідчення того, що реальні можливості українських громадян не такі, про які звітували і звітують урядовці усіх часів, наголошуючи на зростанні рівня життя. Він не був і не є високим. Державу не надовго порятувала стабільність, і той, хто мав постійно платню, міг вже щось планувати, а отже, купувати у кредит. Тому просто підтримати банки, які не матимуть можливості видавати кредити, – це ще не ознака «відновлення державного кровообігу». Треба піднімати економіку – вона утримує і банки, і державу. Але як економіка може піднятися при занебесних кредитних відсотках? З такою економічною і фінансовою політикою, якою вона була в Україні, «вирулити» з болота дуже непросто. А як бачимо, до «руля» рвуться ті самі керманичі, які за 17 років вже докерувалися...
Ольга ЖАРЧИНСЬКА
Коментарі від фахівців
Юрій КОРОЛЬЧУК, генеральний директор ВАТ «Волинь-АВТО» (дилер «УкрАвто», який займається виробництвом і продажем вітчизняних та іноземних автомобілів).
– Якщо раніше продавали 60 відсотків автомобілів в кредит (це 10 тисяч), то зараз лише 30 від попереднього продажу. Зростання продажу цього року маємо ще за рахунок першого півріччя. Але від запланованих продажів вже є реальний спад на 17-20 відсотків. Правда, наша область з такими показниками виглядає на фоні інших найкраще. Якщо раніше продавали 150 автомобілів у місяць за кредитами, то тепер – 50. Більшість наших покупців купують уже дешевші авто. Зараз в основному розраховуємо на прибутки від автосервісних послуг, які надаємо вже багато років. Не виключено, що під скорочення може потрапити 25 відсотків наших працівників. Автовиробники вже скоротили випуск на 40 відсотків, а, як відомо, один автовиробник прив’язує до себе ще п’ять працівників інших галузей.
Лілія Йовик, директор ТзОВ «АВТОЦЕНТР ЗАХІД» (офіційний дилер у Волинській області компанії-імпортера японської марки Mitsubishi «Торговий дім «Ніко»).
– Наші обсяги продажу у жовтні зменшилися на 40 відсотків від запланованих. За кількісними показниками залишилися на рівні вересневих, хоча у жовтні-листопаді мали б продати на 30-35 відсотків більше. Якщо раніше 60 відсотків продавали в кредит, то у жовтні 70 відсотків автопродажів були за повну оплату. Спостерігається попит на дешевші авто. Скорочувати персонал не плануємо, але на зарплатах такі показники, певно, відіб’ються. Якщо реалізуємо 60 відсотків від минулорічних продажів, то рік протримаємося. Головне втримати ту долю ринку, яку маємо. Звичайно, прибутковість бізнесу зменшилася, але в України великий потенціал, і сподіваємося, що ринок автопродажів зростатиме (на 1000 жителів – 160 авто, тоді як в Росії – 250, у Польщі – 300, Західній Європі – 650-700). Шкода, що втрачається середній клас, який вже чітко проглядався за аналізом наших продажів. Сьогодні він зник майже на сто відсотків. Це були, як правило, начальники відділів, департаментів, заступники начальників, провідні менеджери.
Comments: |