За «п’янку» можна буде позбутися і прав, і машини
– На чий досвід спиралася Україна, ухвалюючи нові штрафи?
– Україна запозичила досвід Російської Федерації, Білорусі, Польщі та Німеччини. Звичайно, усе це ще потрібно адаптувати до наших реалій. Наразі в обласних управліннях ДАІ готуються пропозиції, аби підправити деякі норми. Окрім того, ми проведемо навчання для своїх співробітників. Тільки після здачі заліків по новому закону вони матимуть право працювати на дорогах.
– Понад рік такий потрібний ДАІ законопроект блукав коридорами Верховної Ради. Чи не втратили його окремі положення актуальності за цей час?
– Актуальності не втратило нічого. Хіба що окремі статті треба було б виписати краще. На мою думку, виникатимуть питання щодо автоматичної фіксації порушень дорожніх правил за допомогою фото- та відеозйомки. За новим законом адмінпротокол складається без участі водія на підставі отриманих записів. Це означає, що штрафні санкції виписуватимуться на особу, на яку зареєстрований автомобіль. Але ж у нас не відмінені доручення. Тому потрібно буде розбиратися, хто ж насправді був за кермом. Отож для цього положення чекаємо додаткових роз’яснень. Ще не до кінця розроблена бальна система. Але вона таки буде запроваджена після певних допрацювань.
– Яка основна ідея нового закону?
– У нього справді закладені дуже високі штрафи, якщо співставити їх з рівнем життя наших людей. Але зрозумійте – це робиться не для того, аби ДАІ збирала якомога більше грошей. Є сподівання, що новий закон спрацює на профілактику, і тоді зменшиться кількість загиблих та травмованих людей. Це головна мета нововведень.
І ще одне. Не потрібно думати, що з 17-го листопада держінспектори вийдуть на дороги і почнуть у всіх перевіряти ремені безпеки. Хоча й тут штраф уже не символічний – від 51 гривні. У першу чергу потрібно подолати тенденцію до грубих порушень. А потім дійдемо і до всього іншого. Головне привити водіям дисциплінованість, бо наші громадяни, виїжджаючи, скажімо, у ту ж Польщу, ще на кордоні пристібаються, таким чином реагуючи на суворість тамтешнього законодавства. Взагалі, в Україні, починаючи з 2001 року, коли в ДАІ забрали багато важелів впливу на ситуацію, виросло покоління водіїв, котрі у цей період отримали права і встигли звикнути до безкарності.
– Кого віднесено до найбільш небезпечних порушників?
– Дуже жорсткий підхід буде до водіїв, які сідають за кермо напідпитку. Першого разу передбачено штраф у розмірі від 2550 до 3500 гривень, за повторне таке порушення він уже не передбачений – тільки позбавлення права на керування. Людині, яку втретє зупинять у стані сп’яніння за кермом, взагалі не позаздриш. Для них за новим законом суди можуть призначати покарання у вигляді вилучення авто з наступним його продажем через аукціон і позбавлення прав на строк до 10 років.
Також серйозне покарання очікує на любителів занадто швидкої їзди, які найчастіше спричиняють аварії з важкими наслідками. Тут штраф становитиме 510-680 гривень.
Окрім того, більш жорстко контролюватиметься наявність у водія усіх необхідних документів. За новим законом до їхнього переліку входять техпаспорт, талон, водійське посвідчення та обов’язково поліс страхування цивільної відповідальності. За відсутність хоч одного з них – штраф від 425 до 850 гривень.
– Як працюватимете з недисциплінованими пішоходами?
– Для них також передбачені стягнення від 51 до 85 гривень. На пішоходів, звичайно, вплинути важче, бо їх значно більше, і на кожній вулиці міліціонера не поставиш. Але будемо проводити спеціальні акції із залученням ЗМІ. Одразу ж складатимемо на порушників протоколи, а якщо у людини не буде при собі документів, матимемо право провести адмінзатримання до трьох діб. Пройшовши хоч раз таку процедуру, пішохід, я думаю, теж буде дисциплінованішим.
Не хочеш вчасно платити штраф – заплатиш удвічі більше
– Чи є зміни у правилах проходження техогляду?
– Тут зміни незначні. Просто тепер за право проводити техогляди конкуруватимуть не тільки якісь окремо визначені державою станції, а й усі приватні, які зможуть подавати відповідні заявки на тендер. Звичайно, таке право надаватиметься тим підприємствам, які мають відповідну технічну базу. А основний принцип конкуренції полягатиме у ціні, яку пропонуватимуть станції для клієнтів. А далі все залишається, як і раніше.
– А хто контролюватиме, наскільки сумлінно приватні станції проводитимуть техогляд?
– Ця функція покладена на ДАІ. Одна зі статей нового закону передбачає за неналежне проведення перевірки технічного стану транспортного засобу та видачу відповідного документа про його справність накладення штрафу на відповідальну особу в межах 1530-1700 гривень. Разом з тим, до працівників ДАІ за талон про техогляд, якщо вони видаватимуть його без відповідної довідки зі станції, застосовуватимуться такі ж санкції.
– Як вирішуватиметься питання зі стягненням штрафів? Адже раніше порушники часто просто ігнорували рішення судів.
– Така проблема існує по сьогоднішній день. Навіть отой мізерний штраф, який передбачало попереднє законодавство, з порушника стягнути не завжди вдавалося. Відповідні квитанції надсилалися поштою, а сплачувати по них ніхто не поспішав. На таких водіїв чекає неприємний сюрприз. За новим законом з 1-го січня вступить в дію норма, яка вимагатиме сплати штрафу не пізніше ніж у 15-денний термін. Інакше сума автоматично подвоюватиметься. Є ще одне нововведення – громадські роботи. Призначатиме їх суд для тих, хто не має за що сплатити штраф. Такими порушниками буде займатися департамент виконання покарань. У місті людей передаватимуть у ЖЕКи, а в селах – у сільські ради. Якщо порушник ухилятиметься від громадських робіт, до нього може застосовуватись покарання у вигляді адмінарешту на різний строк.
– Скептики кажуть, що тепер значно зростуть хабарі на дорогах. Чи передбачено поряд зі збільшенням повноважень державтоінспекторів якісь додаткові антикорупційні заходи?
– Продумується така система, яка б дозволила зменшити людський фактор у роботі з водієм. Тому за кілька років планується обладнати камерами відеоспостереження патрульні машини ДАІ, які вестимуть запис як в салоні, так і зовні. Поступово обладнуватимуть проблемні ділянки доріг камерами фото- та відеоспостереження. У законі передбачено норму, за якою у допомозі ДАІ будуть зацікавлені і органи місцевого самоврядування. Бо тепер відповідальність за безпеку дорожнього руху нестимуть й вони. Але натомість 50 відсотків від загальної суми штрафів залишатимуться у місцевих бюджетах. Тому, наприклад, міська влада буде зацікавлена, аби придбати ту ж саму камеру, яка автоматично фіксуватиме порушення. З таким стилем їзди, який у нас на сьогодні є, вона окупиться за місяць. Так само і на магістральних шляхах.
Також вплинути на стан корупції в ДАІ має ще одне нововведення. З 1-го січня планується запровадження контрактних умов для працівників дорожньо-патрульної служби. Заробітна плата тоді має зрости, але й вимоги значно підвищаться. Окрім того, планується, що роботу державтоінспекторів на маршрутах контролюватимуть спеціальні служби – як місцеві, так і з центрального апарату. Вони проводитимуть негласні перевірки.
В області цілодобово працює телефон довіри: (0332) 79–64-15, за яким водії можуть повідомляти про випадки хабарництва.
– Це правда, що у працівників ДПС будуть перевіряти навіть наявність грошей при собі під час роботи?
– Такий пункт буде занесено у контракт. У державтоінспектора на лінії має бути при собі не більше 100 гривень. Порушення цього або іншого правила тягнутиме за собою розрив угоди з працівником.
До речі, зі зростанням штрафів у цікаву ситуацію потрапляють і водії, котрі намагаються дати хабара. Якщо раніше фіксувалися випадки із сумами у 10-20 гривень і прокуратура закривала справи через малозначущість, то з новими штрафами картина зміниться кардинально.
Розмовляв
Сергій КРАЙВАНОВИЧ
Comments: |