Як «Юлій Цезар» став «Новоросійськом»
53 роки тому у Севастополі сталася трагедія, про яку не писали радянські газети. Ця подія була величезною державною таємницею – вибухнув і затонув лінійний корабель “Новоросійськ”. Тоді загинуло 611 людей. Цей випадок досі вважається однією з таємниць двадцятого століття. Досі немає однозначної відповіді, чому у мирний час загинув один з найбільших кораблів радянського військово-морського флоту.
Лінійний корабель “Юлій Цезар” був спущений на воду у 1911 році й увійшов до складу військово-морського флоту Італії. Його довжина – 186 метрів, ширина – 28 метрів, водотоннажність – 23 тисячі тонн. Брав участь у Першій світовій війні. У 1934-1937 роках пройшов модернізацію. Воював у роки Другої світової війни.
Переможці поділили флот переможених. І на кораблі, який перейменували на “Новоросійськ”, підняли радянський військово-морський прапор. Восени 1955 року після чергового ремонту лінкор почав виходити в море. 28 жовтня близько 17-ї години він повернувся назад у севастопольську бухту.
Екіпаж корабля складався з 1542 людей, з них 68 офіцерів, 243 старшини і 1231 матрос. Напередодні увечері на лінкор прибуло 200 новобранців.
Потужний вибух пролунав 29 жовтня о першій годині 30 хвилин. Його зафіксували всі кораблі, які знаходилися у Севастопольській бухті, і всі геофізичні станції Криму. Від вибуху на «Новоросійську» з ладу вийшов генератор, не працювало й аварійне освітлення. У темряві важко було розібратися, що ж відбулося. Носова частина судна, отримавши величезну пробоїну, наповнювалася водою й стала швидко занурюватися в море.
«Загинув смертю хоробрих, виконуючи свій обов’язок»
На Чорноморський флот Миколу Демчука призвали у 1951 році, коли він навчався в Житомирському сільськогосподарському технікумі. Тоді служили п’ять років. Після навчального підрозділу матрос потрапив на крейсер “Кутузов”.
– Від вибуху здригнувся весь Севастополь. Людей би врятувалося значно більше, – наголошує Микола Іванович, – але був наказ у першу чергу рятувати лінкор. З нашого крейсера “Кутузов” відправили 70 осіб, в тому числі й мене, аварійно-рятувальної команди, і ми відкачували воду, але ця робота була марною, тому що утворилася величезна пробоїна.
Найцікавіше, що відразу після трагедії в село Озеро прийшла похоронка: “Матрос Микола Демчук загинув смертю хоробрих, виконуючи свій військовий обов’язок”, і прислали гроші – три тисячі рублів компенсації за смерть сина. Видно, саме стільки коштувало життя моряка. Трохи пізніше Микола прислав лист і повідомив, що живий, тільки служить на іншому кораблі, хоча вдома його вже оплакували. Чому так сталося, Микола Іванович досі не може зрозуміти. Факт загибелі лінкора “Новоросійськ” у Радянському Союзі був суворою державною таємницею. Тому ніхто у військкоматі не цікавився, коли Демчук повернувся зі служби. Та й він нікому не зізнавався, де служив і що бачив, адже давав підписку про нерозголошення військової таємниці. Після служби на флоті Микола Демчук закінчив курси трактористів і працював у місцевому колгоспі механізатором. У нього двоє синів, четверо онуків і правнучка. Микола Іванович нині церковний староста Свято-Покровського храму.
Про екіпаж ніхто не думав
Для з’ясування причин загибелі лінкора була створена урядова комісія. Називали різні причини вибуху. У доповіді цієї комісії 17 листопада 1955 року сказано: “Ймовірна причина загибелі лінкора “Новоросійськ” – вибух під днищем корабля в носовій частині німецької донної міни. Не виключається і диверсія”.Тоді ходили чутки, що це італійські диверсанти його підірвали. Мовляв, Італія ніяк не хотіла змиритися з втратою одного з найбільших своїх кораблів.
Спеціальна урядова комісія належно оцінила дії в екстремальній ситуації флотських начальників. Адже експерти вважали, що «Новоросійськ», який після вибуху був на плаву ще майже три години, можна було врятувати. А ставлення до екіпажу взагалі вражає своїм цинізмом і дикістю. Адже керівники флоту тоді відмовилися від попереднього рішення зняти з корабля всіх матросів, не задіяних в аварійних роботах.
Севастополь, звісно, в ті дні переживав справжній шок. Адже, зважаючи на засекреченість трагедії, справжню цифру загиблих ніхто не називав. Перші похорони 42 моряків відбулися вже 31 жовтня на Цвинтарі комунарів у центрі міста. Вцілілих членів екіпажу “Новоросійська” привели туди строєм. Жителів міста теж прийшло дуже багато, але їх на цвинтар не пускали – його оточили двома рядами моряків. У наступні дні великими і малими партіями людей ховали на Братському цвинтарі. За спогадами очевидців, по вулиці Великій Морській партіями, по 20 трун, рухалися похоронні процесії. Проводжати моряків в останню путь і оплакувати їх доручили комсомолкам з міськвиконкому та інших комсомольських організацій. Всім їм видали чорні хустки та косинки. А вже згодом ховати матросів стали вночі. Везли труни вантажівками. Потім масові похорони взагалі припинилися. Ховали загиблих зде-більшого поодинці, оскільки хвилі з бухти час від часу виносили на берег понівечені трупи матросів.
Перша публікація про цю трагедію з’явилася вже в часи перебудови, у 1988 році, в партійній газеті “Правда”. Але до цього часу остаточно не встановлено, чому загинув лінкор “Новоросійськ”.
Кость ГАРБАРЧУК,
Волинська область
Фото Миколи КОМАРОВСЬКОГО
Comments: |