Бойове хрещення
– Моє захоплення традиціями українського козацтва, – розповідає Іван Купріянович (чи, точніше, Іван, син Купріяна, як зачасти сам себе називає), – почалося з раннього дитинства, коли ніщо так не захоплювало, як книжки про козаків. Їх у перше повоєнне десятиріччя у моїх рідних Загорцях було небагато, але ті, що потрапляли до рук, прочитував, як кажуть, на одному диханні. А потім відбулося перше “бойове хрещення” гіркою реальністю – мого батька оголосили куркулем. За що, я ніяк не міг збагнути, адже тато нікого не гнобив, не образив, а лишень з ранку до ночі трудився, як віл, і своєю надважкою працею зміг накрити хату черепицею. Слава Богу, за нього заступилися односельці, яких він називав справжніми козаками. Річ у тім, що влада зібрала у Загорцях сільську сходку і поставила на голосування питання – хто за те, щоби Довгалів як куркулів виселити до Казахстану. Проголосував “за” лише один чоловік, решта були проти. Таку ж згуртованість проявили мої односельці (цього разу із села Тараканів, куди довелося переселитися) під час референдуму за незалежність України. На той час у нашому селі вже діяв козацький курінь, і я щасливий, що був біля його витоків. У 1991 році мене посвятили у чин дидискала (розвідника) Волинської Січі. А два роки тому обрали кошовим суддею Тараканівського куреня імені Северина Наливайка.Зброя
– У моїх обладунках є справжня козацька шабля, – розповідає Іван Довгаль, – її колись знайшли на полі Берестецької битви. Причому, коли відчистили від часового нальоту, то сталь аж заблищала під сонцем і задзвеніла у руках. Вочевидь, вона добряче колись гуляла по ворожих головах. Мені ж нині слугує як прикраса або ж радше як символ. Правда, часто ще й бритися нею доводилося. Так ось, гострішого леза я не бачив.
– Якось, коли прямував на свято козацької слави у Пляшеву на “Козацькі Могили”, – зізнається кошовий суддя, – мене спинила міліція, побачила за поясом мушкета і хотіла його забрати. Мовляв, не маю дозволу на козацьку зброю. Я ж у відповідь спокійно дістав з кишені посвідчення і кажу: “Нате, хлопці, читайте”. А там чорним по білому написано: “Іван Довгаль – кошовий суддя. Амуніція – шабля, пістоль”. Козирнули тоді під кашкет міліціонери і не тільки вибачення попросили, але й запропонували на своєму авто підкинути до Пляшевої.
Характерництво
– Колись на Січі були дивовижні люди, які вміли хмари у небі розганяти, – продовжує свій екскурс у минуле тараканівський кошовий суддя, – а також напускати на ворогів ману. Я цими дивами не володію досконало, але все ж чогось таки навчився. Принаймні розігнати градову хмару для мене не проблема. Частинку цього секрету розкрию – треба взяти свячену вербу із Вербниці, артус (хліб, що освячується раз на рік, на провідну неділю), дві свічки – Стрітенську та Страсну – і навести цими святими речами хресне знамення на темну хмару. І, звичайно, при цьому на вустах має бути прохальна молитва.
Молитва
– І як часто молитва злітає з вуст козака Батечка?
– Взагалі-то негоже людині вихвалятися, що вона багато молиться. То сокровенна річ. Інколи одна щира молитва може більше добра принести, ніж повсякденні поклони. Але коли вже питаєте, то скажу – вдосвіта молюся до ікони Божої Матері Іверської десь із півгодини. Тут далося взнаки, що 23 роки у церкві був читцем та два роки дияконом. Знаю службу від початку до кінця. Мене батюшка наш, може, не дуже любить, бо я інколи навіть йому зауваження роблю.
Вишиванка і шаровари
– Чи правда, пане Іване, що Ви самі сорочку вишили, бо люди у селі про це говорять.
– А про шаровари нічого не кажуть?
– Якщо чесно, то й про шаровари теж, але якось незручно про це питати…
– Подумаєш, що тут незручного – спалила їх жінка, та й все. Бо набридли їй мої козацькі походеньки. Якось пішов у шароварах з дому на цілий місяць. Тоді ми якраз організували похід визначними історичними місцями. А вдома хазяйство зосталося – корова, кінь, свині, кури, їх же порати треба. Так, я розумію, що жінка добряче натомилася, хоч кормів заготовив вдосталь. Але ж не думав, що гнів моєї Лесі проявиться настільки. Вона взяла, та й зі злості, аби хати тримався, жбурнула одяг в плиту. Та моя Леся – доброї душі людина. Побачила, що я сам взявся сорочку вишивати, то за згадані два “гріхи” для мене аж три сорочки вишила. Що тут скажеш, справжня козачка.
Люлька
Отож тепер тараканівський курінь може бути спокійним – кошовий суддя не проміняє, як у відомій пісні Сагайдачний, жінку на тютюн та люльку?
– Звичайно, ні. Тим паче, що козацьких люльок у мене більш ніж вдосталь. І далеко по них ходити не доводилося. На своєму городі не раз виорював. Вочевидь, саме цією землею проходили полки Богдана Хмельницького, і слід від цього походу зостався у вигляді люльок, підков, залишків кінської збруї. А одна з моїх люльок надзвичайно рідкісна, схожа на ту, яку описав Іван Котляревський в “Енеїді” – пряма, так звана духова.
Сергій Новак,
Рівненська область
Comments: |