До редакції газети «Вісник+К» звернувся Феодосій Кісільчук, пенсіонер із села Перевередів Млинівського району Рівненської області. У своєму листі він написав про весняні сільські клопоти, про труднощі, з якими трудівник зустрічається, про наглі побори контролюючих служб, котрі підтримує держава.– Попри запевнення високопосадовців про підтримку аграрного сектора, селяни з кожним роком відчувають, як збільшується тягар для сільського жителя, – пише Феодосій Якович. – Посудіть самі: мішок нітроамофоски вже коштує 230 гривень, аміачної селітри – 180, літр солярки – дев’ять. Я вже не говорю про ціни на запчастини. Все це призведе до подорожчання сільгосппродукції. А тут ще й ціни на техогляд підскочили. До позаминулого року платили шість гривень за трактор і дві гривні – за причіп. В минулому році для нас придумали новий фокус. Виявилося, що всю техніку треба фотографувати з усіх боків. Ці послуги надає «Техноторг-Дон»: за трактор потрібно заплатити 120 гривень, за причіп – 80. Зверніть увагу, що час, затрачений інспектором на одиницю транспорту, складає 5-7 хвилин! І ще в мене виникає питання, чому наші гроші повинні працювати на сусідню державу? Адже перерахунок коштів іде через «Сбербанк России Ровно». Може, ще додумаються в техпаспорт вміщувати не тільки фото, а й відбитки протектора коліс? Хто вносить зміни в оплату послуг? І чи є закон про фотографування?
З цими запитаннями ми звернулися до Володимира Самсонюка, начальника інспекції державного технічного нагляду Рівненської облдержадміністрації. Ось що він відповів:
– Ще у 2008-2009 роках Верховна Рада та Кабінет Міністрів України прийняли низку документів, згідно яких перевірка технічного стану транспортних засобів проводиться виключно акредитованими суб’єктами господарювання, які мають відповідну ліцензію. На сьогодні в Рівненській області є два такі інспекційні недержавні органи – товариство «Техноторг-Дон», з центральним офісом у Миколаєві (а філіали є в усіх областях України) і «Рівне-Автотест». Є ще бажаючі, які подають документи на отримання атестату акредитації. Думаю, що їх кількість збільшиться. Тож спеціалісти цих інспекційних органів щорічно з 15 січня по 15 грудня проводять техогляд машин, виїжджаючи в села (згідно встановлених графіків). Працівники державної інспекції все це контролюють. Проводиться перевірка гальмівної системи, рульового управління, світла, двигуна. Загалом протокол перевірки включає 64 позиції.
– Чи записано десь у законі, що потрібно техніку фотографувати?
– Ні. Це вимога керівництва цих інспекційних компанії, в тому числі і «Технотор-Дону», щоб було фото. Цим вони в першу чергу хочуть проконтролювати своїх працівників, що вони дійсно перевіряли машину, а не видали протокол без огляду. А вже згідно протоколу ми видаємо талон технічного огляду, перевіривши посвідчення водія, медичну довідку, хоча стоїть питання про її відміну. Ці інспекційні органи й встановлюють ціни на свої послуги, ми не маємо права втручатися в їхню господарську діяльність. Тож минулого року «Техноторг-Дон» за перевірку технічного стану причепа брав 60 гривень (тепер – 80), трактора – 100 гривень (тепер – 120). Звичайно, що люди в державні служби платили в рази менше. Скажімо, в державній інспеції за талон техогляду потрібно нині заплатити всього 15 гривень, за виїзд на місцезнаходження машини – 23,46 гривні, за технічний огляд машини – 7,46, за причіп – 3,73 гривні.
– А чи не було б доцільніше, щоб техогляди проводили виключно державні служби?
– З цього приводу було багато звернень і до Верховної Ради, і до Міністерства агрополітики. Листи в Київ писала Млинівська райрада, Донецька обласна держадміністрація, селяни, керівники господарств, однак надійшла відповідь, що так має бути і внесення нових змін до законів недоцільне. Ми вивчали це питання в Польщі, Чехії, Німеччині. Перевірку технічного стану машин проводять там такі ж недержавні суб’єкти (Україна цей досвід очевидно перейняла). Тільки в деяких країнах Європи два види контролю – технічний та екологічний.
А от Юрій Гануляк, регіональний менеджер «Техноторг-Дону» в Західній Україні, по телефону сказав, що фотографування техніки – це рішення держтехнагляду: складається загальноукраїнська база даних техніки і фотографування доцільне, хоч з ним багато клопоту.
Але селянам від цього не легше. Бо викладуть вони цьогоріч значно більше коштів за техогляд своїх тракторців. Сподіваються, що, може, інспекційних органів надалі буде більше і тоді через конкуренцію ціни на їхні послуги таки зменшаться? А поки що, хоч не хоч, а плати...
Марія ДУБУК,
Рівненська область
Фото Миколи КОМАРОВСЬКОГО
Comments: |