Чим барвистіша жар-птиця, тим щасливішою буде її власниця!
Наталія ЧУБКО біля своїх виробів
Яскраві роботи цієї майстрині неможливо не помітити. Виграють на сонечку, спокушають своїм мерехтінням підійти ближче, полюбуватися і вибрати щось близьке до душі собі. Вони випромінюють стільки позитиву, що навіть постоявши хвилю-другу, відчуваєш, як заряджаєшся від них тим теплом, радістю, з якою їх створювали.Ось муркочуть один до одного два котики, ось посміхається, примостившись на місяцеві, янголятко, десь цілуються голуб із голубкою… Майстриня Наталія Чубко оживила їх не на полотні чи папері, а на склі.
Малярство на склі – то дуже копітка, тонка робота. Такий живопис у своєму роді унікальний. Адже якщо на іншому матеріалі завершальний, контурний, мазок робиться останнім, то скляні картини створюються наче навиворіт, дзеркально: першими наносяться відблиск та обриси, тоді – плоскості, і тільки наприкінці – загальний фон. Працювати треба дуже акуратно, торкаючись поверхні лише пензлем. Бо “жирний” відбиток пальця зведе нанівець усю працю – у тому місці фарба не візьметься.
Малювати “картини-скельця” Наталія Чубко спробувала шістнадцять літ тому. Вона закінчила Львівський державний коледж декоративного і ужиткового мистецтва імені Івана Труша. Опанувала чимало видів живопису, але саме цей найдужче припав до душі.
Першим на скло лягло Дерево життя – один із найпопулярніших символів в українському народному мистецтві. Це знамено трьох основ світу. Яв – світ видимий, явний, дійсний (стовбур Дерева життя – земне існування людей у просторі з Сонцем). Нав – світ невидимий, духовний, потойбічний, світ предків (коріння). Прав – світ законів, правил, освячених звичаями, досвідом, обрядами (у кроні живуть боги). Наче своєрідна модель всесвіту і людини, де для кожної істоти, предмета чи явища є своє місце.
– Останнім часом люди дуже цікавляться традиційним народним розписом, – говорить пані Наталя. – Це підштовхнуло заглибитися в нашу історію, поцікавитися й іншими прадавніми українськими образами-символами й оживити їх у своїх роботах. Півники здавна вважалися оберегами від усякого зла. Котики – то дитячий оберіг. Жар-птиці приносять у хату щастя. Причому, вважалося, що чим яскравіша, різнобарвніша птаха, тим щасливішою і багатшою у тому домі буде господиня.
Майстриня наче закодовує у своїх роботах благополуччя та достаток. І собі несу додому шматочок тієї доброї магії. Хай збувається!
– О, ви обрали особливу картину, – поглянула на мене майстриня. І додала: – Жінка, якій ви її подаруєте, скоро матиме гарну звістку. Ось, бачите, голуб – він її принесе. Її чекає щасливе і заможне життя. Я вірю, що мої картинки приносять людям добро. Тож ніколи у поганому настрої не беру в руки пензель, творю лише з відчуттям радості.
У цих роботах кожен може прочитати свою історію або просто насолоджуватись живописом. Друзі “охрестили” роботи пані Наталії “чубківками”. А от племінник Артемчик – “льодяниками”. Бо й справді, те “закодоване щастя” так і хочеться лизнути!
Для довідки:
Малярство на склі було поширене ще в античному Римі і серед-ньовічній Візантії. У народному мистецтві країн Заходу воно відродилося у XVII-XVIII століттях у зв’язку з розвитком виробництва гутного скла і скоро увійшло у моду. Кольоровими “картинами-скельцями” почали прикрашати житла у містах та селах. У ХІХ столітті стають поширеними релігійні мотиви. Тоді малярство на склі йде в Україну. Але нерідко не витримувалися церковні вимоги, тож такий живопис частіше прикрашав оселі, аніж храми. Він вносив в інтер’єр напівтемного селянського житла живий відблиск скла і кольоровість. У середині минулого століття живопис на склі втрачає культове значення.
Наталія КРАВЧУК, м. Луцьк
Фото автора