Біль і сльози однієї чернігівської родини
Продовження. Початок у №16-20
Голодали, прославляючи «советскую власть»
З літами все частіше подумки повертаюся в той далекий травень повоєнного 1947 року. Якщо у когось й залишилось якесь збіжжя, то його нечищеним і навіть неподрібненим варили, домішуючи в оте вариво листя лободи, кропиви, липи або щавлю. Від постійного голоду темніє в очах, болять животики, паморочиться голова. А так довго ще чекати до вечора, коли мама подоїть корову і піднесе до обличчя дійницю з теплим, запашним молоком.
З тої пори минуло більше шести десятків літ, а й досі пам’ятаю тепле шумовиння молока, яке лоскоче ніс. Голод впевнено ще із зими підступав до кожної оселі. Танули продовольчі запаси, тривога і відчай охоплювала людей. Ще жили в пам’яті дорослих події жахливого 33-го року.
І дорослі, і діти, ніби змовились – усі уникали розмов, які нагадували б про їжу. Навіть учителька на уроках арифметики свідомо змінювала умови задачки з “яблук” на “камінці” або “полінця”, які взимку носили під пахвою до школи, щоб не замерзнути там. Баба Наталка, посилаючи маму в погріб за картоплею, говорила: “Візьмеш оту купку, що в кутку ближче до діжки”. Кожна картоплина, навіть найдрібніша, була вирахувана нею, розкладена на купки, кількість яких дорівнювала кількості днів, що залишилися до нового урожаю. Розміри купок були й такі, які передбачали свята і найбільш напружені, трудові дні. На обліку була кожна картоплинка, кожна мірка пшона, жита, борошна. На щастя, з кожним днем прибувало лободи, кропиви, щавлю. А жінки, повертаючись вечорами з колгоспного поля після виснажливої праці, виспівували:
Гори збіжжя перемололи в борошно оці жорна, оці дві приковані одна до одної найпотрібніші на той час людям речі. Яке то щастя було, коли мали що молоти на них!
Из колхозного вольного края
Мы тебе свой привет принесли.
Здравствуй, наша столица родная,
Здравствуй, серце советской земли.
Пригадуючи усе це, стає моторошно: які партачі життя, які сучі сини, в яких “комах” (парткомах, райкомах, обкомах) придумали трагікомедію для мого народу, втілили її у життя і, наче глузуючи, примусили голодних людей співати ці безглузді пісні, прославляти тих, хто їх мордував?
До скону не забуду тремтячих маминих рук, що знімали лушпиння з вареної картоплі, щоб нагодувати єдину дитину, ні крихітки не поклавши до свого рота. Тремтячі, натруджені руки і рясні сльози... Мамині! Чи всі ми достойні їх? Про це треба дбати, поки наші мами ще живі.
Все минає! І це лихоліття народ подолав. Та страх голоду блукав примарою серед людей досить довго. А парткоми робили усе, щоб вивітрити з людської пам’яті страшні голодні повоєнні роки. Вони хизувалися перемогами, здобутими кров’ю і тяжкою працею народу, привласнюючи їх “делу партии”. І люди повірили тому, що без них і сонце вранці не зійде. А на тих, хто опирався цій системі, чекали “психушки”, колонії, тюрми.
І коли держава, що трималася на страхові та брехні, розвалилася, ми були щиро здивовані, що, як виявилося, нікому й не потрібні. Нарешті впала залізна завіса, і наш народ-переможець побачив, як живуть переможені ним. Вони тепер з гідністю віддають переможцям доношувати свої старі штани й стоптані черевики, аби ті мали в чому вийти на люди.
Володимир БОЙКО