Пригадує голод Парасковія Некрасова, уродженка Сумщини
Проживши на Волині майже весь вік, Парасковія Никифорівна голодні роки на батьківщині пам’ятає дуже добре. Згадуючи їх, ніби знову переживає те страхіття 80-літньої давнини, з болем повторюючи «хай Бог боронить». Ми лише віднедавна щороку згадуємо про ті страшні роки в історії України в передостанню суботу листопада акцією «Запали свічку». А страх, посіяний голодоморами та репресіями, й досі зачаївся в серцях українців. Навіть молодих. Тому зі своїм пристосуванством не живемо, а виживаємо…
– Голод фактично начався з 30-го року, як началась колективізація, – розповідає Парасковія Некрасова. – Стали в колхоз усе звозити, а ніхто не хотів іти туди. Батьки мали землю, було добре. Мама наваре, напече пиріжків. Жили мирно, спокійно. Позвозили в колхоз усю скотину, з комори все повимітали. Не знаю, як тато коня заховав, і вже коли не мали нічого, зарізав – нас годували тою кониною. Хто був розумніший, то позакопував щось у землю, а у нас забрали усе під чисту. Брати подалися на роботу в Росію пастухами. А мама їздила туди міняла вєщі на харчі. Вона була культурна, гарна жінка, мала хороший одяг. Одного разу її обікрали. Приїхала з трьома картоплинами, бо одну з’їла в дорозі. Помню, як не було вже нічого, батько дістав шкуру з коня, яку посолив і сховав. Отак по шматочку обчищав, парив, а тоді варили її. А вона як палець грубеча, і на смак, наче клей. Ми її жували. На літо пішла трава, вже можна було «пастися». А мама ще на горі заховала пару шматочків сала і нам ту юшку з трави ним трохи засмачувала. Та прийшли вночі ударники і достали той узелок. Вона в плач: «Що ж ви робите, хлопці, дітям хоч зіллячко засмачу трошки». Забрали…
Пізніше власть стала давати пайок: шолоху просяну, макуху, яку тілько смоктати можна було. Рвали зілля, парили з тею макухою і пекли такі оладки-галети. Пам’ятаю, прийшла старенька жінка і просить у мами: «Ганно, дай водички пийнути». Мама дала і винесла того галета з макухи, що спекла. А та його за пазуху пхає, каже: «Вдома повечеряю, бо йду в сімраду (сільрада – авт.) – коника, корову забрали, то хай їсти дадуть». «Ой, тьотю, нічим та сімрада не поможе». Жінка попила і прилягла на вулиці на лавочці перепочити. Мама пішла на город. Коли йде назад – і до бабці, а вона холодна. Мій брат прийшов, сусід, викопали яму і так вбік підкопали, щоб на лице землі не сипати. Завернули її в мішковину, постелили соломки – і закопали. У нашій сім’ї померло двоє дітей і батько – його глисти вдушили. Тьотка, його сестра, за совєцької власті торгувала горілкою. Він взяв в неї пляшку, випив – і глисти пішли. У мене теж були, то мама щось гірке варила.
Мама теж померла у 1935 році, але не від голоду. Вона весною пішла полоскати на річку білизну і простудилася. Отаке було – хай Бог боронить. Старший брат, який мене забрав, був жонатий, його дівчинка теж померла. У них корову забрали – і не мали чим дитину годувати. Ой, діти вмирали, Боже, борони. Матері дітей саджали на платформи поїздів і відправляли з дому, щоб десь, може, вижили.
Близько біля нас, у Курській області, їжа була. Звідти привозили хліб, зерно, картоплю. Мій чоловік був з Курської області, розказував, що його мама попрошайкам з України пекла хліб з висівок. «То вже безсовісна твоя мама була – не давала доброго хліба кусочок голодним», – дорікнула йому. «А їх стільки багато ходило, що не хватило б», – пояснив. Війну легше було пережити, ніж голод.
Після війни получилася засуха. Ланку буряків колхоз братисі наділив. Горупки, зілля таке, з поля принесе, обирву плівочку з неї, а з серединки варили юшку. А тоді вже моєї подружки сестра була на Волині. Батьки померли, то вони при мачусі зосталися. А та ховала від них їжу. Вони одійшли в хатину і самі жили. Сестра їхня тут на сінопункті робила, і приїхала їх забрати. Ці дівчата кажуть, щоб і мене взяла, й вона согласилася. Братиха не дуже хотіла, казала: «Якось будемо перебиватися, а там бендеровщина, тебе вб’ють».
Тут мене взяли на роботу в заготзерно у Торчині, і я вже не голодала. Грошей небагато платили, але приносила на квартиру те зерно, яке брала на аналізи. Мішок зерна назбираю – і вже мали що їсти. Хазяйка навіть пиріжки пекла, оладки – і на станцію носила продавала. Брат до мене приїжджав, мені лахи привозив, а звідси віз мішок зерна чи муки.
Пізніше Парасковія Никифорівна потрапила на роботу в міліцію у паспортний відділ. А коли вийшла заміж і її чоловіка-міліціонера направили на роботу у Хорохорин, поїхала з ним.
– Так я стала хазяйкою, – вже з усмішкою каже старенька жінка. – У Хорохорині було мені добре. Дочка потім забрала на Полісся – сюди, у Колки, заміж вийшла. Але тут мені зовсім не подобається – все чуже, хочеться в Хорохорин…
Ольга ЖАРЧИНСЬКА,
Волинська область
За останніми соціологічними дослідженнями, 66 відсотків українців вважають Голодомор геноцидом, 22 відсотки заперечують таке твердження. На сьогодні Голодомор в Україні 1932-1933 років офіційно визнали геноцидом українського народу і засудили 23 країни світу: Австралія, Андорра, Аргентина, Бразилія, Ватикан, Грузія, Еквадор, Естонія, Іспанія, Італія, Канада, Колумбія, Латвія, Литва, Мексика, Парагвай, Перу, Польща, Словаччина, США, Угорщина, Чехія, Чилі.
Comments: |