Різноманітність Богородичних ікон перевершує нашу уяву. Фахівці вважають, що їх є до семисот. Чому так багато образів Божої Матері і як у них орієнтуватися, про це йдеться у матеріалі мистецтвознавця Ірини Язикової, завідувачки кафедри християнської культури в Біблейсько-богословському інституті святого апостола Андрія.
В історії християнства є країни і народи, які відчували свій тісний зв’язок з Богородицею. Серед них Грузія – за переказами, сюди випав жереб Діві Марії для проповіді, і Божа Матір обіцяла Грузії своє заступництво. Також Богородиця є ігуменею святої гори Афон. У Західній Європі вона іменувалася Королевою Польщі.
Особливо вшановували Богородицю і на Русі. Одна з перших церков у Києві – Десятинна, побудована ще при князеві Володимирі, була присвячена Успінню Богородиці. За десять століть християнської культури написано безліч гімнів Божій Матері і створена велика кількість ікон, багато з яких прославилися як чудотворні.
На більшості образів Божої Матері Вона зображена з Дитятком. Їхні стосунки, представлені на іконах, можна розділити за трьома християнськими чеснотами: віра, надія, любов – і так запам’ятати типи іконографії. Віра – іконографія, що отримала назву Знамення, або Оранта. Богородиця представлена з піднятими до неба руками, на Її грудях – медальйон (або сфера) із зображенням Спаса Еммануїла. Надія – ця іконографія називається Одигітрія, тут Богородиця тримає Дитятко і показує на Нього рукою, спрямовуючи тим самим увагу на Спасителя. Христос правою рукою благословляє Матір, а в Її особі і всіх нас, у лівій руці тримає згорнутий сувій – символ Євангелія. Любов – іконографія Умиління, як її називають греки. Це найбільш ліричний зі всіх типів, що відкриває сакральний бік спілкування Матері Божої зі Своїм Сином. Ще одна іконографічна схема представляє фігури Богородиці і маленького Христа, які пригортаються один до одного обличчям.
Четвертий тип іконографії Богородиці – акафістичний. Він твориться за принципом ілюстрації того або іншого епітета, яким Богородиця величається в акафісті або інших творах. Ці ікони створені не раніше XVI-XVII століть.
Існує переказ про те, що найперший образ написав апостол Лука. Але все це швидше протоікони, перші ж з’явилися тільки після Ефесського собору (431 рік), де було затверджено вшанування Діви Марії як Богородиці.
З перших грецьких ікон створювалися списки, які розійшлися по всьому світу і «зажили» своїм життям. Християни хотіли «прив’язати» ікону до своєї місцевості, розповісти реальну історію перебування конкретного образу Пречистої Діви на їхній землі.
Comments: |