Ми звикли бачити на іконах святих, Матінку Божу чи Ісуса Христа. А чи доводилося вам на образі знайти нечисту силу? Думаєте, бути такого не може? Помиляєтеся: ікона саме з таким зображенням є у Музеї Волинської ікони в Луцьку. І називається вона «Спокуса Ісуса Христа».
Як розповіла провідний науковий співробітник музею Людмила Карпюк, написана ікона приблизно в 50-х роках XVIII століття і потрапила сюди з храму села Городище Луцького району. Ім’я автора невідоме. Науковці його називають «Городищенський маляр», адже збереглося кілька образів, написаних ним для згаданої церкви. Цей іконописець працював в артілі одного з найвизначніших волинських і українських іконописців Іова Кондзелевича.
– Унікальність «Спокуси Христа» у тому, що це єдиний образ із зображенням диявола, який на сьогодні знайдено на Волині, – говорить Людмила Альбертівна. – Такий сюжет починає з’являтися в середовищі волинського церковного малярства з середини XVIII століття. Це приклад так званої «розповідної» ікони. Різниця між нею і «молільною» в тому, що перед подібними образами не запалювали свічок, не промовляли молитви. Згаданий сюжет розповідає про три спокуси Ісуса Христа. Як правило, іконописці на іконній дошці відтворювали одну з них. А цей маляр цікавий тим, що відтворює відразу усі три, хоч і надає перевагу одній.
У центрі композиції зображено дві постаті: Спасителя і диявола, який тримає в руці ка-мінь. У ракурсі між ними знаходиться храм, а у правому верхньому кутку зображена сцена Спасителя і диявола на горі.
– Згідно з канонами, постать Ісуса зображалася таким чином, щоб люди бачили його очі, – пояснює науковець. – Як говорять богослови, щоб віруючі незримо могли спілкуватися з ним. А от постать диявола, аби перервати таке пряме спіл-кування, навпаки, писалася зі спини. І ще одна особливість: аби передати оманливу сут-ність фігури, майстер зображає сатану у плащі ченця. Однак виділяє чорні ріжки і довгі пазурі на руках та ногах.
Іванна ДЕНИСЮК,
м. Луцьк
Comments: |