Роль чисел 4, 10, 13 і 40 у житті Лесі Українки
Леся УКРАЇНКА
Леся Українка прожила лише 42 роки, але встигла створити надзвичайно багато. Найповніше радянське видання творів та перекладів нараховує 12 томів. 25 лютого виповнюється 140 років з дня народження нашої видатної землячки. Дослідники продовжують розкривати нові несподівані грані таланту та розшифровувати загадки біографії. У літературного критика Ігоря Ольшевського нетиповий погляд на її творчість, вплив імені та роль певних чисел у житті поетеси. Своє дослідження він узагальнив у книзі “Леся Українка: містика імені й долі”. – Пане Ігорю, розкажіть про вплив імені батька та матері на формування і долю майбутньої видатної поетеси.
– Згідно з теорією відомого православного богослова і вченого-енциклопедиста отця Павла Флоренського, ім’я людини спрямовує її життя в певне русло. Ймення батька доповнює життєву програму, закладену у власному імені. Ім’я батька – Петра Косача – по-грецькому означає “камінь” або “скеля”. Найбільш притаманними рисами є чесність, справедливість, принциповість, мужність і сила волі. З образом “важкого каменя” як ноші, визначеної долею, може бути пов’язана й Лесина драма, до якої певною мірою міг бути вимушено причетний і Петро Антонович. Коли мати через хворобу не могла годувати Лесю, батько організував годування дівчинки коров’ячим молоком. У книзі Івана Денисюка і Тамари Скрипки “Дворянське гніздо Косачів” наводиться гіпотеза відомого письменника й лікаря Юрія Щербака. На його думку, саме через молоко хворої корови туберкульозні бацили проникли в організм дитини, а застуда на Водохреща 1881 року лише прискорила фатальний процес.
Тепер щодо впливу материнського імені. Ймення Ольга означає “свята”. Павло Флоренський подає ще одне значення цього імені – “велика”. Значимість постаті Ольги Петрівни Косач – уже в тому факті, що вона стала матір’ю Лесі Українки. У спадок дітям перейшли любов до національних святинь, народної творчості, а трьом із них – і літературне обдарування (окрім Лесі, на ниві красного письменства певний час працювали брат Михайло та сестра Ольга).
– Дуже цікава і нестандартна думка про роль певних чисел у долі Лесі Українки. Розшифруйте цю тезу.
– Своєрідність і трагізм долі поетеси спонукають до думки: а чи випадково це? У прадавніх духовних ученнях (не становить винятку й християнство) таке поняття, як “випадковість”, відсутнє. Ніщо із того, що відбувається на Землі, не стається без Божої Волі, без Господнього Плану. Cказане стосується й Лесі Українки.
Лариса Косач народилася 13 лютого 1871 року за старим стилем. Якщо відкинути різноманітні забобони, число 13 тлумачиться як знак вирішального вибору в житті або ж обраності людини для особливого шляху служіння Господу: така людина ніби “помирає” для цього світу як суєтна істота, щоб, удосконалюючись на щаблях духовного розвитку, врешті-решт, піднятися до висоти стану, який у християнській містичній традиції зветься обоженням. Сума цифр 1 і 3 становить четвірку, що згідно з біблійною числовою символікою має цілий ряд значень (у тому числі Космос, Земля, універсальність, повнота, випробування, досвід) і може символізувати Місію обраного, його жертовну любов, себто власне його Хрест. До четвірки зводиться й число 40, що в символіці Святого Письма також має зв’язок з випробуванням: так, Ісус Христос у пустелі 40 днів і ночей постив і протистояв ворожим спокусам.
Роль чисел 4, 10, 13, 40 у долі Лесі Українки помітити неважко. Народилася поетеса, як уже мовилося, 13 лютого за старим стилем, полишила земний план Буття у 1913-му. В чотири роки мала Леся навчилася читати, в тринадцять уперше надрукувала вірші у львівській “Зорі” під псевдонімом “Леся Українка”, а в сорок створила свій шедевр – “Лісову пісню”.
1881 рік приніс десятилітній Лесі визначальне випробування сили духу – перші симптоми тяжкої хвороби, яка не відпускала поетесу до кінця життя.
У 1891-му Леся Українка створює цикл “Сім струн” із “Колисковою” і, ймовірно, з’являється задум написаних роком пізніше “Досвітніх огнів”. У 1901 році Леся Українка переживає особисту трагедію – смерть коханої людини (Сергія Мержинського) й на межі духовної напруги, біля ліжка вмираючого пише “Одержиму”. Від цього часу поетична драма починає відігравати для неї все значнішу роль. І 1911 рік, по суті, підведе риску під малими формами: настане час майже виключно для драматичних творів.
Між вказаними роками чітко пролягають десятилітні проміжки. Число 10 у символіці Святого Письма – уособлення Закону Божого, кількість Господніх Заповідей. Загадкові часові цикли являли собою віхи сходження, кульмінацією якого стала “Лісова пісня” – духовний заповіт Лесі Українки, створений у 1911 році.
Кость ГАРБАРЧУК