Архангел Михайло – борець проти зла
Ікона архангела Михаїла
21 листопада – всім відоме свято, яке в народі називають Михайла. Святого архангела як визволителя від усякого зла в Україні вшановують з давніх часів. Свідченням цього є безліч церков, монастирів, освячених його ім’ям. Чому саме Михайло удостоївся найвищого ангельського звання архангел та архістратиг і що про нього розповідає церква – про це розповідь у переддень свята.Святе Письмо вчить нас, що крім фізичного, є ще духовний світ, населений розумними, добрими ангелами. Слово “ангел” грецькою мовою означає “вісник”, адже, як знаємо зі Святого Письма, Бог часто через них сповіщав людям свою волю. Префікс “архі” вказує на ієрархічну вищість, порівняно з іншими ангелами. У книзі Товіта архангел Рафаїл каже про себе: “Я – Рафаїл, один із семи святих ангелів, які возносять молитви святих і сходять перед славою Святих”. Тому й вважається, що на небі є сім архангелів, один з яких – Михайло (це ім’я єврейською означає “хто, як Бог”).
Він згадується як у Старому, так і Новому Заповіті й називається “князем”, “вождем воїнства Господнього”, де показується як головний борець проти диявола і беззаконня людей. Тому його церковне звання архістратиг означає головнокомандувач. Так, архангел Михайло з’явився Ісусу Навину як помічник при завоюванні ізраїльтянами Землі Обітованої. Він з’явився пророку Даниїлу в дні падіння Вавилонського царства й початку творення Мессіанського царства. В книзі Одкровення архангел Михайло виступає як головний вождь у війні проти дракона-диявола та інших бунтівних ангелів: “І сталася війна на Небі: Михайло та ангели його воювали проти дракона, і дракон зі своїми ангелами воювали проти них, але не встояли, і не стало їм місця на Небі. І скинутий був великий дракон, давній змій, який називається дияволом і сатаною”.
В дусі Святого Письма деякі отці церкви бачать архангела Михайла учасником важливих подій в житті народу Божого, хоча він не називається по імені. Наприклад, його ототожнюють з таємничим вогняним стовпом, що йшов перед ізраїльтянами, коли ті втікали з Єгипту, і загубив у морі воїнів фараона. Церква славить архангела Михайла як захисника віри і борця проти всякого зла та єресі й зображає його на іконах з вогненним мечем чи списом у руці, яким вбиває диявола.
Його у християнстві вважають ще й сторожем раю, тому звертаються з молитвами за душі померлих, а також благають про зцілення. З його ім’ям пов’язують немало чудес, здійснених у різні часи християнства. Архістратиг Михайло вшановується іншими конфесіями і є покровителем багатьох міст, зокрема й української столиці. На гербі Києва зображений цей архангел. Один з найдавніших і найбільших монастирів Києва – Михайлівський Золотоверхий, заснований у 1108 році внуком Ярослава Мудрого Святополком Ізяславовичем. Його зруйнували совєти у 1934-1936 роках, правда, безцінні фрески та мозаїки зняли і перевезли у Третяковську галерею, Ермітаж та Новгородський музей-заповідник, певно, щоб хвалитися талантами своїх предків. Після того, як в кінці 1990-х років Михайлівський собор відбудовано, почалися переговори з російською владою про те, щоб повернути їх назад. Нині повернуто лише одинадцять, в Росії залишилося ще п’ятнадцять.
Свято 21 листопада, яке церква називає Собор Архістратига Михайла, встановлене на початку IV століття на помісному Лаодикійському Соборі, що відбувся за декілька років до Першого Вселенського Собору. Воно в українців асоціюється з кінцем осені та приходом зими. Вважають, що цей день віщує зиму, і тому кажуть: “З Михайла зима морози кує”, або “Михайло приїхав на білому коні”.
А ще до 21 листопада закінчується час весіль.