Хоча зміни до закону про безпеку дорожнього руху діють менше місяця, на Волині за цей період сплачено 836 тисяч гривень штрафів, а виписано протоколів на суму понад два мільйони. Ця цифра є більшою, ніж за весь попередній рік. Є перший випадок, коли суд застосував до водія санкцію у вигляді адмінарешту. За повторне керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння мешканець міста Володимир-Волинський провів у камері тимчасового затримання десять діб.
Хоча загалом, як каже начальник сектора управління ДАІ УМВС України у Волинській області Віктор Главічка, нові штрафи дисциплінують водіїв поки що повільно. Але певні зрушення таки є. Майже втричі зменшилась кількість автопригод з потерпілими. Тобто водії таки стали більш обачними. Дорожньо-транспортні пригоди нині частіше реєструються за участю пішоходів.
Перший збій новий закон дав у частині оплати штрафів. У Державтоінспекції припускають, що у перші дні запровадження нового законодавства підвели фінансові установи, які виявились неготовими до нововведень. Не скрізь приймали платежі через плутанину з рахунками. Нині ця проблема усунута. Наразі існує єдиний казначейський рахунок для тих, хто “проштрафився”. Кошти на нього можна перерахувати через будь-яке банківське відділення.
Також виправдалися найгірші сподівання Державтоінспекції в частині збільшення скарг водіїв на працівників ДПС. В більшості випадків люди не згідні з розмірами штрафів, які виписують інспектори. Але тепер усім потрібно розуміти, що інакше не буде, і їздити за “власними” правилами стало справді дорого.
– Коли є конкретна скарга на дії наших працівників, проводяться службові розслідування. Зараз контроль за особовим складом став жорсткішим. Для цього працюють спеціальні групи служби внутрішньої безпеки, приїжджають перевіряючі й з центрального апарату ДАІ. Вони ведуть негласні спостереження. На Волині уже фіксувалися випадки самовільного залишення маршруту патрулем, пасивне несення служби, тобто безпідставна зупинка транспортного засобу, нереагування на порушення правил дорожнього руху. За такими фактами на працівників ДПС накладають дисциплінарні стягнення, – розповідає Віктор Главічка.
Звичайно, не зняло поки що нове законодавство й проблеми хабарництва на дорогах. Принаймні це випливає з особистого спілкування з шоферами. Але боротьба з цим явищем таки посилилася. Зафіксовано десяток спроб дачі хабара працівникам ДАІ, на водіїв зібрані відповідні матеріали й передані у слідчі органи для подальшого розгляду. Ще у двох випадках у Любомльському районі у якості винуватців виступили вже самі інспектори. Наразі ними займається служба внутрішньої безпеки. Від цих фактів у Державтоінспекції не відхрещуються і лише наголошують, що відповідальність лежить на обох сторонах. Адже провокування хабарництва теж є злочином.
Допомогти в усунені різного роду конфліктів і зменшити людський фактор мала б сучасна фото-відеоспостережна техніка. На сьогодні, на жаль, її не вистачає. У розпорядженні волинських працівників ДПС є всього один апарат російського виробництва “Візир” для фіксації порушень. Найближчим часом повинні закупити ще п’ять вартістю 21 тисяча гривень кожен. Звичайно, це крапля в морі. Новенькі “Візири” “служитимуть” у Луцьку, Ковелі та Володимирі-Волинському. Ціна на таку техніку могла б бути нижчою, якби вона була вітчизняною. Але українська промисловість, як уже всі ми звикли, не здатна оперативно відповідати на виклики сучасності. Хоча така апаратура досить ефективна у подоланні хабарництва. Адже державтоінспектор, користуючись нею, фактично виконує лише роль фотооператора. Після зміни він здає техніку для роботи зовсім іншій людині, яка роздруковує фото і виписує за ними протоколи на порушників. У Луцьку руку допомоги правоохоронцям намагається простягнути місцева влада. Депутати міськради затвердили програму “Безпечне місто”. Зокрема у найближчі п’ять років в обласному центрі планується встановити більше ста відеокамер, які відстежуватимуть вуличну злочинність. У тому числі спостерігатимуть й за великими перехрестями, ділянками доріг, на яких водії полюбляють проїхатись з вітерцем. На цю програму заплановано з міського бюджету витратити близько 10 мільйонів гривень, якщо не завадять кризові умови.
Не оминула криза й саме МВС. Нині по всіх структурах міністерства планується скоротити витрати. Це означатиме, що міліціонери отримуватимуть лише чисті оклади, без різного роду доплат, які складають левову частку заробітку правоохоронців. Чи не найпарадоксальніше ця ситуація виглядає для Державтоінспекції. Працівник ДАІ нарешті отримав серйозні важелі, аби впливати на ситуацію на дорозі, у вигляді високих штрафів. Але якщо уявити, що на роботу він буде виходити, умовно кажучи, з порожніми кишенями й сприйматиме смугасту паличку як інструмент для поповнення сімейного бюджету, то хороші за задумом зміни можуть дати зворотний результат. Щоправда, нещодавно в УМВС відбулася селекторна нарада, на якій обговорювали цю проблему. Вирішено, що за будь-яких обставин працівникам ДАІ, які безпосередньо працюють на дорогах, заробітки не скорочувати. А як буде насправді, поживемо – побачимо...
Сергій КРАЙВАНОВИЧ,
Волинська область
Comments: |