Як не бути обдуреним у магазині,

Геннадій КОЖЕВНІКОВ

Геннадій КОЖЕВНІКОВ

До редакції “Вісника і К°” звернулася мешканка села Дачне Ківерцівського району Галина Ляшук. У подарунок своєму синові в одному з магазинів Луцька жінка придбала мобільний телефон. Однак довго радіти покупці не довелося: мобілка вийшла з ладу. Тож у магазині, куди звернулася пані Галина, товар прийняли на ремонт. На телефон діяла гарантія 1 рік. “Ремонтують” уже три місяці. Тепер жінка не може забрати ні телефона, ні грошей.

– Таких випадків чимало, – зазначив начальник Волинського обласного управління у справах захисту прав споживачів Геннадій Кожевніков. – І стаються вони тому, що наші громадяни мало обізнані із законодавством.
Варто знати, що за законом гарантійний ремонт не може тривати більше 14 днів. Цей термін може продовжуватись лише за згодою сторін. Якщо ж покупець такої згоди не давав, а його просять почекати, реагувати потрібно миттєво. Необхідно на ім’я власника або керівника торгового закладу, в якому придбано товар, написати заяву такого змісту: “Вважаю істотним недоліком неможливість проведення ремонту телефона, придбаного у вашому магазині, протягом визначеного законом терміну. У зв’язку з цим прошу протягом трьох діб повернути мені відремонтований телефон”. Якщо ж і за наступних три дні річ не повертають, покупець може вимагати обміну товару або повернення грошей. При цьому за кожен зайвий день ремонту споживач має право через суд добиватися відшкодування морального збитку у розмірі одного відсотка від вартості товару. У випадку з вашою читачкою набігає непогана сума. Окрім того, на час ремонту покупець може вимагати б/в мобільний телефон (чи то холодильник, пральну машину, комп’ютер тощо).
– У якому випадку покупець може вимагати зниження купівельної ціни?
– Якщо протягом гарантійного терміну виявлено брак, який неможливо усунути, але він не впливає на функціональність речі. Тоді можливе зменшення ціни за згодою сторін або повернення грошей. Тут потрібно наголосити, що купуючи будь-який товар з непродовольчої групи, людина повинна вимагати хоч якийсь документ, який засвідчує факт покупки. У ньому має бути зазначений і гарантійний термін. Якщо ж він не вказаний, гарантія автоматично діє два роки.
– А як захистити себе, купуючи продукти харчування?
– Маючи чек, людина може повернути неякісну ковбасу, фарш і так далі у магазин, де вони були придбані. Знову ж таки, для цього потрібно написати заяву на ім’я старшого продавця чи менеджера і зробити запис у книгу скарг та пропозицій. Законослухняний суб’єкт господарювання одразу зреагує на це і вартість товару відшкодує. Якщо ж прохання покупця не задовольнили, він може написати скаргу в управління захисту прав споживачів. Тоді уже ми самі будемо розбиратися з цим. Зробимо контрольну закупку, відберемо необхідну продукцію і відправимо на перевірку у лабораторію. Що цікаво, навіть якщо ми встановимо, що продукти харчування дійсно неякісні, то не маємо права конфіскувати їх, як це, наприклад, може зробити служба захисту прав споживачів у Франції. За нашим законодавством утилізацію проводить  сам підприємець, а потім звітує про це. Куди ж зникають неякісні продукти, ми перевірити не маємо змоги. Може, підприємець сам їх з’їв!
– Чи часто люди скаржаться на надані їм послуги?
– Найбільше нарікань отримуємо на виготовлення меблів, на послуги телефонного зв’язку, хімчисток. Особливо багато скаржників на неякісні металопластикові вікна. Аби не бути обманутими, люди повинні мати справу лише з безпосередніми виробниками цього виду продукції. Їх на ринку області є всього п’ять. Всі інші кілька десятків фірм – посередники, і притягнути їх потім до відповідальності дуже важко.
Трапляється, що й споживачі вдаються до хитрощів. У нас був цікавий випадок зі скаргою на бензин, який нібито став причиною несправності в автомобілі. На АЗС, до якої чоловік мав претензії, відібрали зразки пального. Після аналізу, який є досить недешевим, з’ясувалося, що бензин нормальний. Тоді через суд підприємство змусило скаржника повернути кошти, витрачені на експертизу.
– А як захистити себе під час будівельних робіт?
– Замовник повинен мати на руках угоду. От, скажімо, візьмемо столярку. Якщо ви замовляєте її у якоїсь фірми, в угоді має бути вказано розмір виробів, ціна та гарантійний термін. Якщо за певний час ті двері покоробило чи з ними щось сталося, потрібно написати скаргу. Тоді підприємець замовляє у торгово-промисловій палаті спеціалістів, які виїжджають на місце і роблять висновок щодо якості проведених робіт. Якщо експертиза підтвердить недоліки, то вам відшкодують усі витрати. Це стосується й інших будівельних робіт.
– Чи стануть більш цивілізованими відносини між покупцем і продавцем після вступу України до Світової організації торгівлі?
– Адміністративний контроль на ринку України зі вступом у СОТ, звичайно, послабиться. Водночас підвищаться вимоги до самих товарів. Закордонні виробники не сплачуватимуть за зайві дозвільні документи. Від цього будуть мати певний зиск саме споживачі. Бо привізна продукція може подешевшати. Хоч деякі виробники матимуть і проблеми. Наприклад, у нас гарантійний термін на взуття становить всього 45 днів, а у країнах ЄС – два роки. Тож воно, може, й подорожчає, але з прилавків зникнуть неякісні зразки.
Розмовляв Сергій КРАЙВАНОВИЧ
Фото автора

  •  
Comments:

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>