Під час навчань вилітали шиби
Облаштований за всiма європейськими вимогами Яворівський вiйськовий полiгон розміщений за 100 кілометрів від Львова. На 40 гектарах “воюють” солдати зі всього світу. Проводять навчання у рамках програм НАТО. Країни-учасницi добре фiнансують і своїх вояк, і програми. Хто з цього має зиск – питання риторичне. Принаймнi, чиновники району кажуть, що вiд такого сусiдства у них лише збитки. Під час військових навчань було, що у школi Черлян вилiтали шиби у вiкнах, а на цвинтарi хрести похилилися в один бiк.
На територiї полiгону – руїни старенької церкви. Нині відреставрованої. Але у стiнах – слiди вiд куль. По них можна вивчати iсторiю вiтчизняної зброї. 50 рокiв поспiль биття церковних дзвонiв тут замiняли кулеметнi черги. Церква Святого Михайла служила мiшенню для стрiльби танкiв радянського вiйська.
А ранiше це був величний храм села Велика Вишенька. У 1940-му, коли розпочалося будiвництво вiйськового полiгона, мiшенню стала не лише церква Святого Михайла. Тут було знищено 20 храмів, депортовано 125 тисяч селян. Села Бабина Долина, Крем’янка, Чернече, хутори Юськiв, Кургани – у списку 170 сіл та хуторів, що зрівняні із землею та залишені хіба на польських картах. Та ще у пам’ятi тих, кого товарняками вивозили у Бессарабiю та на Колиму...
Заяви потерпiлих переселенцiв лягли на стiл Президента України, як тільки оголосили про незалежність: “У Яворiвському районi Львiвської областi болючою проблемою є доля мешканцiв, якi у 40-х були вiдселенi з територiї, котру займає вiйськовий полiгон. Просимо надати виселеним селянам статусу депортованих та виплатити компенсацiю за конфiсковане та втрачене майно...” Президенти змінюються, а заяви селян так і залишаються відкритими й незмінними.
З погляду вже iсторiї, ситуацiя проста до банальностi: на мiсці, де будувався полiгон, були села та хутори. Вiдповiдно, територiю “розчищали”. Ось лише якою цiною – вже iнше питання. Та архiвнi документи не горять.
“Перевозимо разом з людьми (25 чоловiк у вагонi) вiсiм корiв, 20 свиней, 10 телят, 50 овець. У тому числi з Яворiвського району 1010 осіб, з Рава-Руського – 1349, з Магерiвського – 1500 осiб”, – із заявки на рухомий склад для переселення в Акерманську область. 77 років цей документ пролежав у папцi з надписом “Постанова СС 41 вiд 13.02.1940 року “Про вiдвод земель зенiтно-артополiгона Київського особливого округу”.
Гриф “цiлком таємно” накладав вето не лише на депортацiю населення, але й на саме людське життя. Бюрократична система тодiшнiх часiв вiдрiзнялася вiд сьогоднiшньої хiба бiльшою пунктуальнiстю доповiдних записок: “Переселение жителей из населенных пунктов фактически происходит. В текущем году отселили жителей села Щежець, Вулиська, Воротни, Верещица...” – iз доповiдної записки (28 грудня 1950 року) військових штабникiв до секретаря ЦК КПРС Микити Хрущова. У таких записках – долі українців. Але на селян нiхто не зважав i їхню думку не брав до уваги. Перечитимеш системi – станеш iзгоєм у країнi, якої не маєш, якщо лишишся живий – гнитимеш у Сибiру...
Двічі виселяли і двічі поверталися у село
Запах свiжоспеченого хлiба стелиться над Верещицею, наче символ життя. Старенькі сидять на ослiнчиках. Сонце пестить натрудженi руки, вицiловує спогади, що дощем зрошують обвiтрені обличчя: “Досi не віриться, що спимо на лiжках, маємо де пекти хлiб i що нiхто у нас не забере хату й нiкуди не пожене”. Анну Слободу разом з родиною двічі виселяли з Верещицi, i двiчi вона поверталася до свого родинного гнiзда у зруйноване село.
Верещиця славилася в окрузi як куркульське село. Сьогоднi воно добряче пiдупало. Колгосп розпався, коня для обробiтку землi не кожен може купити, тож село жене самогонку i шукає заробiтку по свiтах.
– До вiйни у нас лайдакiв не було. Хто бiднiший, хто багатший був, але хазяйство глядiли. З Бессарабiї як уперше повернулися – землянки будували й хлiбом iз сусiдами дiлилися, бо голод у наших селах панував. Не сіяно ж було, ні жато, – розповідає дiд Iлля.
– Як почали полiгон будувати, селом чутки пішли: “виселятимуть”. Але люди не хотіли в це вірити. Та в 40-му прийшли вiйськовi й наказали збиратися. У селi тоді стояв такий плач, наче в кожнiй хатi покiйник лежав. Менi було 12 рокiв, а, окрiм мене, ще семеро. Мама, що могли, в клунки позв’язували, худобу зi стаєнь виганяють, а вона, як людина, стогне, не йде. Кажуть нам: везуть у Бессарабiю. Де вона, що то за край, якi там люди, ми й не знали, – баба Ганна зойкає, бiжить до печi – хлiб ще “сидить”.
– Чуєш, як хлiб пахне? – запитують старенькі. – А ми ж, як із тієї Бессарабiї пiшки додому йшли, черствого куска в чужих людей просили. У Молдовi прожили шiсть рокiв. Там нас, українцiв, не любили. Тiльки поселимося в яку покинуту єврейську чи нiмецьку хату, обживемо, аж мiсцевi приходять i кажуть: “Шукай собi iнше житло”. Працювали там чорно. Якось зiбралися нашi верещицькi люди і постановили повертатися додому.
Майже мiсяць селяни були у дорозi. Йшли з Бессарабії до України. Спали пiд тинами, їли, що доведеться. Сильнiшi йшли пiшки. Старi, немiчнi i малi дiти їхали на пiдводах. За пiдводами йшли прив’язанi корови. Свиней, кiз та овець гнали поперед себе. “Приїхали до села, а села немає. Хати iз землею зрiвнянi. Лише на подвiр’ї Слобід погрiб вцiлiв, то вони в ньому й жили. Решта – землянки викопували”, – згадують “полiгонiвську” депортацiю.
Всупереч енкаведистам, а потім кагебістам, зруйноване село ожило. З Бессарабiї, Запорiжжя, Сибiру поверталися люди до своєї землі. Та тiшилися рiднiй сторонці не довго. У 50-му Ганну, на той час молоденьку й вагiтну дружину Iллi Слободи, та багатьох інших селян знову депортували.
– Завезли на Днiпропетровщину. Казали: будуть i хата, i земля. А насправдi, жили ми у людських сараях, просилися до осель помитися i дiтям їсти зварити. У багатьох верещицьких людей дерево на будову хат забрали, казали, що на новому мiсцi вiддадуть. Вiддали. Догнали i ще раз дали. Я й сина там у сараї народила. Вiн ще й пiвроку не мав, як ми знову до Верещицi повернулися. Як i першого разу, хата наша вже із землею зрівняна була, тож у рiднi тулилися...
Через якийсь час непокiрних мешканцiв Верещицi вкотре намагалися вiдселити. Але навченi гiрким досвiдом поневiрянь на чужинi селяни стали хитрувати. Як ішли комiсiї вiдселяти, залишали свої обiйстя і... переховувалися в лiсах...
Гнатишин Онуфрiй народився у 1931 роцi в селi Курники Яворiвського району.
– У 1940 роцi, в марцю мiсяцi, нас вивезли на Бессарабiю в Iзмаїлiвську область у село Курiдзiки, – згадує дідусь. – У 46-му роцi ми пiшки добиралися на свою землю в село Курники. Звернулися до областi: як далi жити? Нам сказали: “Як би ви не хотiли жити в своїм селі, з того нiчого не вийде. Совітський Союз вирiшив, що там, де ваше село, буде вiйськовий полiгон, а ви собi живiть, де хто може...» У 42-му роцi ми змушенi були залишити своє село Курники i поселитися у селi Старичi, бо в нашiм селi розмiстився вiйськовий полiгон. Мати залишилася з нами, п’ятьома дiтьми, сама, без житла. До 43-го ми жили у будинку, який ранiше належав нiмцям. Мати померла. Найстаршому з нас було 14, а найменшенькiй – два рочки. Як матерi не стало, нас з хати вигнали. Ми пiшли до будинку Вантуха. Через три роки Вантух нас вигнав, і ми пiшли жити до Бiди Харитона. Але в 1951 роцi прийшов судвиконавець, i нас виселили й від Біди, – зі спогадів Клавдiї Чiкель-Висоцької. Ось така вона правда про будiвництво Яворівського полiгона.
Час – добрий жнивар. 125-тисячна армiя депортованих селян із сiл, прилеглих до одного з найбiльших у Європi вiйськових полiгонів, уже давно поріділа. Одні осiли на нових мiсцях. Інші побудували собi помешкання на цвинтарях. І не питали на ті оселі дозволу. Звідти їх уже ніхто не виселить.
Свiтлана МАРТИНЕЦЬ,
Львівська область
Фото автора
Comments: |