– У 1958 році в наше село на роботу в клуб приїхала молодий спеціаліст Юлія Всеволодівна Грош. Саме вона почала першою по крупинці збирати матеріали про Степана Руданського. І в 1965 році у Хомутинцях всією громадою збудували окремий будинок, в якому відкрили музей видатного земляка. Тут зберігаються передані родичами поета книги, якими він користувався під час навчання в Петербурзі. У 1969 році перед школою відкрили пам’ятник Руданському, виготовлений відомим скульптором Іваном Гончарем. У нашому музеї в різдвяні дні щороку відбувається свято сатири й гумору, приурочене до дня народження Степана Руданського. Звідусіль з’їжджаються люди.
Перше кохання
– Батько поета був священиком у Хомутинцях, церква знаходилася в центрі села, – розпочала екскурсію пані Оксана. – Її знищили в 1937 році, а в 1967-му на цьому місці збудували школу. Мати Теодора Порфирівна Добротворська родом з сусіднього села Павлівка з родини священика.
Ім’я другому синові підібрали без усякого клопоту: через три дні був Степанів день – в пам’ять про християнського першомученика архідиякона Стефана. Давньогрецьке слово “стефанос” перекладається українською як “вінок”. Але який вінок готувала доля синові священика Степанові Руданському – терновий чи лавровий?
Азбуки маленького Степанка навчили сільський дяк та батько. Побачивши неабиякі здібності та дбаючи, за старосвітським звичаєм, про духовну кар’єру свого молодшого сина, священик Василь Руданський вирішив віддати його до Шаргородської духовної школи-бурси. Хлопчикові було лише вісім років, коли він потрапив до цього закритого навчального закладу. Навчання тривало вісім років, і син отця Василя закінчив бурсу з відзнакою “перший учень”. Батько хотів вивчити свого сина на священика і мріяв передати йому парафію в Хомутинцях, тому випускник бурси продовжує освіту у Подільській духовній семінарії. У 1849 році 15-річний Степан на 6 років став мешканцем Кам’янця-Подільського. Прихисток йому дала вдова Єлизавета Княгницька, у якої було три дочки. Його товаришем і по навчанню, і по квартирі став на рік старший за нього Іван Квартирович – теж син священика.
У семінариста Руданського було дуже цікаве захоплення – він любив бувати на ярмарках, на вулицях серед простих людей: слухав їхню мову, записував різноманітні історії, прислів’я, приказки, бувальщини. І, звичайно ж, пісні. У 1852 році в Кам’янці-Подільському 19-річний Руданський упорядковує два рукописні зшитки українських народних пісень, зібраних на Поділлі. Перший том містить, як вказує сам укладач, “пісні любовні”, другий – “козацькі, бурлацькі, рекрутські, весільні, великодні і так собі”.
А ще у цьому давньому місті семінарист Степан закохався у середню доньку своєї квартирної хазяйки – карооку красуню Марію Княгницьку. Почуття до дівчини надихнуло його взятися за перо. Руданський створює в місті над Смотричем романтичні балади “Розбійник”, “Вечорниці”, ліричні пісні, перекладає з польської романс “Чорний колір”.
Але гарна Марія подобалася не лише Степанові. Іван Квартирович теж у неї закохався. Проте Марія надала перевагу Степанові. А тим часом для обох суперників прийшла пора прощатися із семінарією. Руданського, як кращого учня, для подальшого навчання направили у Петербурзьку духовну академію. Від’їжджаючи до столиці, 21-літній Степан заручився згодою Марії на одруження. А його друг і водночас суперник Іван пішки подався до Києво-Печерської лаври, щоб навіки залишитися там ченцем, бо життя без Марії втратило для нього будь-який сенс... Проте свій задум він не здійснив. Захворів його батько. Тож Іван вирушив додому, проте дорогою не витримав – і заїхав до Княгницьких. Там дізнався, що Маріїн наречений у Петербурзі вступив не до духовної, а до медико-хірургічної академії. Нечувана зухвалість. Небачений виклик усталеному порядку речей. Обурення старої Княгницької не мало меж: вона заборонила Марії навіть думати про Степана. Через рік Марія стала дружиною Івана Квартировича, він взяв на утримання її стару матір і двох малолітніх сестер.
Закінчив Кам’янець-Подільську семінарію Степан Руданський з відзнакою. Його батько був щасливий. Виряджаючи сина в далеку дорогу на навчання до Петербурга, отець Василь аж сльозу пустив.
«На могилі не заплаче ніхто в чужині»
Поховали Степана Руданського на мальовничому узгір’ї масандрівського кладовища Ялти. У Хомутинському музеї зберігається земля з могили видатного земляка.
– Цього літа я побувала на могилі, яка доглянута і обсаджена кипарисами, – розповідає Оксана Петрівна. – Він дуже любив їх, бо нагадували рідні тополі. Через два десятиліття після його смерті друзі поставили на могилі кам’яну брилу, на якій викарбували слова з його вірша:
На могилі не заплаче ніхто в чужині,
Хіба хмаронька заплаче дощем по мені.
Як складалася доля творчої спадщини поета, яким чином вона збереглася?
– За життя поета тільки чотири твори побачили світ у петербурзькому тижневику “Русский мир” у 1859 році. У 1880-му до рук Олени Пчілки, вашої землячки, зовсім випадково потрапив рукописний зшиток з творами Руданського. Їй дуже сподобалися співомовки. І Олена Пчілка в новоград-волинському літературному гуртку вперше видала кілька збірочок Степана Руданського.
Потім її справу продовжили Іван Франко, Агатангел Кримський. Протягом 1895-1903 років було випущено вісім невеликих томиків з творами поета. 1925 року у статті “До життєпису Степана Руданського” академік Кримський зізнавався, що деякі з приказок були “настільки богохульно-порнографічні, що я, вперше публікуючи писання Руданського, навіть не зваживсь їх пустити в друк: довелося так і залишити їх у рукописі”.
Упорядник найповнішого радянського тритомника Руданського (1972-1973 рр.) Олекса Мишанич у коментарях до першого тому ретельно перераховував 62 приказки, які з ряду причин до видання не увійшли. Не включено до тритомника й “ідейно хибні”, написані з “національно обмежених” поглядів поеми про гетьманів Івана Мазепу, Івана Скоропадського, вірш “До України”.
Повного академічного зібрання творів Степана Руданського немає. Його рукописи ще чекають на свого дослідника. Але найголовніше, що наш народ читає та цитує його безсмертні “Співомовки”, бо Руданський дійсно народний поет. А пісня “Повій, вітре, на Вкраїну” давно стала народною.
Кость ГАРБАРЧУК,
Вінницька область
Comments: |