«Волинська голгофа Братковського»

Нещодавно на місцевому телебаченні демонструвався історико-документальний фільм волинських кіномитців про українського поета, громадського діяча і палкого патріота ХVІІ-XVIII століття Данила Братковського. На жаль, це ім’я широкому загалу маловідоме, а то й не відоме зовсім (навіть студентам історичного факультету Волинського університету!)...

Зі шляхетного поета – у козацькі повстанці

Найперше, що вразило під час перегляду “Волинської голгофи Братковського” – це надзвичайна майстерність його авторів. Не маючи жодного кадру тогочасних подій, фільм вибудований так, ніби потрапляєш у ті давні часи Руїни! І стаєш не просто очевидцем, а  учасником трагічних подій, що відбувалися у державі. А лірична струнна музика і голос за кадром додають психологічної напруги, тому не дивно, що співпереживання переростає у бажання протистояти величезному злу, яке осіло на нашій землі. Скільки сили волі, нескореності й відданості у головного героя фільму Данила Братковського! Він – з тих українців, котрі задля своєї держави жертвували усім. Навіть життям! Заради свободи України Братковський поклав на плаху свою голову. А як ті давні події перегукуються із сьогоднішніми...
“Що се? О, Боже! Гей, що воно? Пре цим дивні на світі чиняться речі. Королі, вчені, гетьмани смілі, славні, достатні і лицарі вмілі, чин коронацій і сеймики сейму. Все пробігає, як звір по землі. А наостанку що має світ? Згине. Землю запалить! В трубу небо звине...” Так писав поет-філософ Данило Братковський. Цими роздумами й розпочинається фільм про волинського шляхтича, котрий, маючи достатки, співпереживав пригнобленим селянам. І не просто співпереживав красномовними словами, бо був обдарований поетичним талантом, а заходився шукати в Україні правду, ставши згодом полум’яним борцем за її волю.
1667 рік відомий в історії держави Андру-сівським миром, який уклала Московія та Річ Посполита після тринадцятирічної війни. Це був початок Великої Руїни в Україні, що закріпилась 1709 року поразкою гетьмана Мазепи під Полтавою. Московське царство перетворюється в Російську імперію, а українці – в малоросів, черкесів і хохлів... Згідно з договором Правобережна Україна відійшла до Речі Посполитої, а Лівобережна разом зі Смоленщиною (Київ з околицями передавався на два роки) – до Москви, Запорізька січ переходила під владу двох держав. Найстрашніше те, що цей договір порушив усі умови Переяславської ради 1654 року. Ось так почався насильницький етнічний поділ українців на східних і західних.
А на Правобережжі заходилася панувати польська шляхта. Посполите панство разом з жидами теж витягувало усі жили з українського народу, особливо із селянина. Але на той час козацька іскра ще не згасла, і фастівський полковник Семен Палій 1702-1704 року організував чималі полки для повстання проти поляків. Він поставив за мету вигнати їх з Волині й прилучити цей край до української держави. Ось тоді, перебуваючи у Львові, Данило Братковський і зачув цю звістку. Він не довго роздумував, аби дістатися до повстанців у Фастів: надія, яку виношував у серці, могла стати реальністю. Надто довго вірив у силу розумного слова, а тепер зрозумів: треба боротися зі зброєю в руках.

 Наказ синам і дочкам: «...держатися тої віри, за яку вмираю»

Данило Братковський за дорученням Семена Палія укладає Маніфест повстанців, який розповсюджують поміж народом. Та цього йому мало, вирішує поширити Маніфест далі на захід. Переодягнувшись в селянина, пішов у ворожий табір. І тут знайшовся запроданець – каштелян Лядуховський, який видав Братковського. Його відправили до Луцької тюрми, а згодом передали військовому суду. Він розумів, що після цього його чекає смерть. У тюрмі Данило Братковський складає останній заповіт про розподіл свого майна, відписавши його дітям, церквам і убогим. А ще наказує: “... щоби вони держалися тої віри, за яку я вмираю”. Не забув він в останню годину спокутувати гріх, який відчував за собою: просить старшого сина передати 30 золотих селянинові, у якого колись забрав коня. А якщо не знайде його чи родичів, то віддати на церкву. Цей український шляхтич не приховував перед поляками своєї участі у повстанні, отож, присудом є смертна кара. 16 листопада 1702 року посеред ринку в Луцьку Братковський  «мардерськи стятий був»... Тіло цього мученика поховали біля Хресто-Воздвиженської церкви. А от пам’ятника йому не поставили й досі. Не маємо ще тієї України, де справді шанували б відданих українців.
“Як мало лишилося цього духу українського, – роздумував у розпачі Данило Братковський, спостерігаючи за рабською покорою співвітчизників. – Можливо, завтра не стане й мене. Але болить душа, крається серце, коли бачу спустошені поліські села, квітучі ще вчора поля. Що я можу зробити для вас, рідні мої люди? Сам нічого. Та якщо будуть гуртуватися ті, у кого натура козацька і віра тверда православна – переможуть!” Фільм закінчується, а душа мало не кричить: “Господи, те зло залишилося і по цей день! А де ж взяти того духу – його винищили!” І не видно просвітку. Одні за правду кладуть голови на плаху, а інші в ту ж мить падають на коліна, зраджують, продаються, аби виклянчити собі якусь дещицю... 
Знову б’є дзвін. До чого він кличе? Багряне небо ховається в сутінки. Запалена свіча догорає і гасне. У фільмі. І в сьогоднішньому житті теж. Хто її запалить знову?

***

Андрій Бондарчук, голова Волинського братства св. ап. Андрія Первозванного (автор сценарію), Валерій Бєлов (режисер), Борис Ревенко (оператор) – це ті сподвижники, які минулого року чималими зусиллями зробили цей фільм на народній аматорській студії “Волинь”. Бо ніколи не були байдужими до життя, люблять свою вітчизну, і не є лакеями на цій землі, а творцями правди... 

Ольга ЖАРЧИНСЬКА
P.S. Як стало відомо, цей фільм включений до культурологічної програми ДТРК «Всесвітня служба УТР».

P.S. Як стало відомо, цей фільм включений до культурологічної програми ДТРК «Всесвітня служба УТР».

  •  
Comments:

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>